Середа, 24.04.2024, 09:08

Вітаю Вас Гість | RSS

Дякую, що зайшли на сайт!


Мета.Систематизувати і узагальнити знання учнів про різноманітність вищих спорових рослин: мохів, плаунів, хвощів та папоротей. Сформувати уявлення про значення цих рослин у природі та господарській діяльності людини. Розвивати уміння порівнювати будову тв функції органів рослин, розпізнавати їх на зовнішній вигляд та визначати таксономічну належність. Розвивати логічне мислення, уміння робити висновки та узагальнення. Виховувати бережливе ставлення до рослинного світу планети, а також до всього живого, що нас оточує.
Дидактична мета для учнів:
- учні повинні знати:
будову, функції та процеси життєдіяльності вищих спорових рослин; визначати їх таксономічну належність , а також значення у формуванні місцевих ландшафтів, торфу і кам´яного вугілля;
- учні повинні вміти:
розпізнавати органи вищих спорових рослин та порівнювати будову, функції і місцезростання цих рослин, робити висновки про виникнення вищих спорових рослин на Землі, зміни в їх будові та процесах життєдіяльності;
- учні повинні мати уяву про:
кам´яновугільні ліси.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань. Місце уроку в навчальній темі. Заключний( Останній у темі). Методи та методичні прийоми.
1. Інформаційно-рецептивні:
словесний – бесіда, повідомлення, опис, виклад інформації; наочний – ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
2. Репродуктивний : контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемних запитань.
4. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
6. Сугестивний: застосування видів мистецтва (вірші,гра).
Міжпредметні зв’язки. Міжтемні, внутрішньоциклові, міжциклові.
Обладнання. Таблиці, мультимедійна дошка, гербарій вищих спорових рослин, зразки кам´яного вугілля та торфу.
І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.
1) Експрес-тести.
1. Тіло у вищих спорових:
а) слань; б) листостеблове.
2. У циклі розвитку чергування поколінь:
а) наявне; б) відсутнє.
3. Місце утворення спор у плаунів:
а) коробочки; б) спороносоні колоски.
4. Для запліднення вода:
а) потрібна; б) ні.
5. Що виросте із спори:
а) гаметофіт; б) спорофіт.
2)Гра " Хто я”.
"Я – мох” "Я – папороть”.
До дошки виходить два учні. На неї спроектувати запитання, які будуть з´являтися поступово. Учні, читаючи їх, говорять, до чого їх віднести: до моху чи до папороті.
1. Спорофіт утворений листками.
2. Спорофіт схожий на пташку зозулю.
3. Маю назву сфагнум.
4. Утворюю торф.
5. Гаметофіт двостатевий.
6. Листки називаються вайї.
7. Моя назва щитник чоловічий.
8. Маю ризоїди.
9. Маю кореневища.
10. Маю квітку.
Після цього запитання учні повинні сказати, що спорові рослини не мають квітки і розповісти повір´я "Про цвіт папороті”.
3)Дидактична гра «Ромашка» Схема 1

Схема З

Учням пропонується вибрати із загальної купи пелюстків ромашок ті,що відповідають певним відділам Вищих спорових рослин і скласти ромашки «Мохоподібні», «Плауноподібні», «Хвощеподібні», «Папоротеподібні» ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Усі ми з вами знаємо кам’яне вугілля ,що людина використовує як паливо. Застосовують його й у хімічній промисловості для виробництва лаків,фарб. Утворилося кам’яне вугілля з решток викопних спорових. (Показати зразки кам’яного вугілля і торфу).Це відбулося протягом лише одного періоду історії нашої планети,який так і назвали-кам’яновугільний. Учені висовують гіпотезу про те,що викопні Вищі спорові рослини мають сьогодні більше значення,ніж їх сучасні родичі.
Ми це повинні довести або заперечити, тобто згодні ми з цим чи ні..,тому темою нашого уроку : «Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини.»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах(даються матеріали-учні опрацьовують,у формі –запису й символів та малюнків презентують свої роботи)
1.Значення мохів.
1. + Утворюють лісові килими та зелені подушки.
2. + Рослини, що можуть першими оселятися на камінні, піску, бо їм не потрібний родючий грунт.
3. + Мохи – основа рослинного покриву боліт.
4. + Утримуючи в собі воду, регулюють водний баланс грунту.
5. + Перетворюють відмерлі органічні рештки на торф.
(Його використовують як органічне добриво та паливо. У вигляді пресованих плит він застосовується у будівництві як теплоізоляційний матеріал. У хімічній промисловості торф слугує сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків, спиртів, кислот...).
6. + Висушений сфагнум має знезаражувальні властивості, тому раніше його використовували для лікування ран.
6. + Здатні накопичувати радіоактивні речовини.
7. – Заболочуючи місцевість, ускладнюють аерацію грунту.
8. - На заболочених місцях не може рости багато рослин.
9. – Сфагнові мохи і торф можуть самозайматися і спричиняти пожежі.
Повідомлення учнів.
- У Карпатах на скелях та в печерах існує особливий вид мохів –
схістостега периста – зелена нитка, що проростає зі спор цього моху сягає значних розмірів і здатна світитися в напівтемряві. Особливі лінзоподібні клітини вловлюють слабке світло та спрямовують його на хлоропласти, завдяки чому мох світиться зеленим кольором. Світіння цього моху породило народні легенди про гномів, які ночами в печерах із ліхтарями охороняють скарби.
- Існує водяний мох – фонтіналіс, що має гаметофіт як розгалуджені
стебла. Акваріумісти застосовують його під час нересту декоративних рибок. Ікра між цими густими переплетіннями пагонів моху надійно захищені від поїдання хижими рибками.
... А ще…
- у коробочках мохів може бути від кількох десятків до мільйона спор;
- коробочки моху можуть вистрілювати спорами у повітря на кілька метрів. Це схоже на "пневматичну гармату”.

Значення плаунів.
1. + Спорами плауна булавовидного користуються в медицині для виготовлення оболонок таблеток та виготовляють дитячу присипку.
2. + Плаун-баранець у народній медицині застосовують для лікування алкоголізму – він виробляє відразу до пиття спиртного. Ця рослина також використовується для лікування хвороб очей.
3. + Спори в часи війни використовували для знизщення мікробів у рані.
4. + Часто зелені пагони плауна використовують для оформлення букетів.
... А ще…
- Спори використовують у піротехніці, для виготовлення новорічних ракет та феєрверків.(Тріск під час вибухів виникає внаслідок гучного лускання оболонок спор, коли олія всередині закипає.)

Значення хвощів.
1. + Застосовують у медицині як сечогінний засіб, при жовчнокам´яній хворобі та підвищеному АТ.
2. + До початку ХХ ст. хвощі використовували для забарвлення хутра в сіро-жовтий колір.
3. + Кореневища хвоща польового використовують в їжу (коли пагони молоді тоді вони багаті на крохмаль.)
4. + Хвощі – індикатори грунтів з підвищеною кислотністю.
А ще….
- для худоби всі частини хвощів отруйні, бо містять речовини, які руйнують деякі вітаміни в їхньому організмі.;
- ондатра і нутрія живляться хвощом багновим.

Значення папоротей.
1. + Папороті утворюють нижній ярус лісів.
2. + Рештки давніх папоротеподібних разом з іншими споровими рослинами утворили поклади кам´яного вугілля.використовують як паливо, а воно є сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків...
3. + Відвари деяких папоротей (ключ-траву, її ще називають гронянка півмісяцева) загоюють рани, зменшують біль.
4. + Здавна люди помітили, що папороті передбачають погоду: перед спекою у них скручуються листки.
5. + У народній медицині щитник чоловічий використовують у боротьбі з солітерами – паразитичними червами.
6. + Листки щитника пахучого містять смоли, які використовують у парфумерії.

...А ще..
- У країнах Азії на рисових полях розводять спеціальну папороть азолу, яку використовують як живе добриво для збагачення грунту азотом, тому що вона може засвоювати атмосферний азот.
- У Китаї, Японії, Кореї молоді листки папороті орляка вживають у їжу.
- Кореневище орляка містить 45% крохмалю і його використовують для виготовлення клею і виробництва пива.
- У селах Франції кореневища орляка використовують як природне мило, бо воно добре милиться.

ІV. Осмислення об´єктивних зв´язків і взаємозалежностей у матеріалі.
Пройдемо віртуальною лісовою стежкою і полями та проведемо мандрівку під назвою "Жителі країни спорових рослин”.
На електронній дошці почергово вилітають малюнки спорових рослин, а учні їх називають і згадують їх значення.
Під час прогулянки у нас виникло декілька проблем: хтось подряпав руку, хтось захотів води...
- Як же зупинити кров у природних умовах?
- Де взяти вату, щоб прикрити рану?(мох)
- Чим знезаразити рану?(плаун)
Вікторина «Ерудит» 1.Рослина, яка замість кореня має ризоїди. (Мох зозулин льон.) 2.Рослина, стебло якої вико­ристовували як перев'язочний матеріал. (Мох сфагнум.) 3.Рослина, яка має живі й мертві клітини. (Мох сфагнум.) 4.Рослина, яка має спорангій з кришечкою, що нагадує зозулю. (Мох зозулин льон.) 5.Мох, з якого утворюється торф. (Сфагнум.) 6.Рослина, яка, за повір'ям, цвіте в ніч на Івана Купала. (Па­пороть.) 7.Рослини, які є чудовими показниками (біоіндикаторами) ґрунтів із підвищеною кислот­ністю. (Хвощі.) 8.Рослина, яку застосовують у медицині для лікування алкого­лізму, вироблення відрази до ку­ріння та при деяких хворобах очей. (Плаун-баранець.) 9.Із чого утворилося кам'яне ву­гілля? (З вимерлих папоротеподібних.) 10.Листки яких рослин використовують для боротьби з паразитичними червами? (Щитника чоловічого.) 11.Спори якої рослини вико­ристовували для виготовлення оболонок пігулок? (Плауна булавоподібного.) 12.Спори якої рослини про­ростають через 3—8 років після висипання? (Плауна.) 13.У якої рослини листки на­зиваються вайями? (У папороті.) 14.Спори якої рослини ви­користовують у піротехніці? (Плауна.) V. Закріплення знань.
Висновки учнів:
- все, що росте навколо нас – це наше природне оточення – і квіткові рослини, чи спорові, вони необхідіні природі і нашому господарству;
- Деякі спорові рослини вже перебувають на стадії вимирання, тому їх необхідно охороняти.
1. У Шацькому природному нац.парку на Волині та у Тетерівському лісомисливському госп-ві охороняють сфагнові мохи.
2. У Дніпропетровській обл. у Дніпровсько-Орільському заповіднику та у Дунайських плавнях на Одещині охороняється сальвінія плаваюча.
3. В Українському держ.заповіднику охороняється папороть вужачка звичайна.
4. У Канівському держ.заповіднику на Черкащині оберігають і вивчають древні реліктові (види,які збереглися до сучасності з минулих геологічних епох)папороті, а також охороняють плаун колючий і сальвінію плаваючу. VI. Підсумки уроку, аргументація оцінок. . Рефлексія: Учитель просить кожного учня повідомити: 1. Що ми робили на уроці? 2.Що нового він дізнався на уроці? З.Чи досягли очікуваних результатів? Що саме вдалося зробити? VII.Домашнє завдання. Творче завдання:написати казку,у якій дійовими особами будуть Мохи,Плауни,Хвощі,папороті. Урок на тему: » Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини» Укладач:Гаврилюк Л.Я. вчитель хімії та біології 2012