Субота, 20.04.2024, 10:02

Вітаю Вас Гість | RSS

Дякую, що зайшли на сайт!
   Тема:Сезонні явища в житті риб.
Мета.Освітня. Розширити знання учнів про життєві процеси кісткових риб; ознайомити із поведінкою риб при зміні сезонів; дати характеристику рибам, які змінюють зовнішній вигляд і процеси життєдіяльності у період нересту.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і життє -
діяльність різних видів кісткових риб; уміння логічно мислити, спостерігати, робити висновки та узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища; сприяти вихованню правильної поведінки ловлі риб під час розмноження і розвитку.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: географія, морезнавство, історія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: нерест, післянерестовий нагул, зимівля, горбуша, морська голка, тиляпія, риба-колючка.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Визначити ознаки, характерні для хрящових риб, кісткових риб (так чи ні)
1. Наявність щелеп.
2. Щелепи із зубами у декілька разів.
3. Скелет кістковий.
4. Наявність зубів.
5. Наявність хребта.
6. Хрящовий скелет. 7. Наявність плавців.
8. Зяброві щілини.
9. Наявність зябрових кришок.
10. Тіло вкрите лускою.
11. Обтічна форма тіла.
12. Органи дихання – зябра.
13. Одне коло кровообігу, 2-х камерне сереце.
14. Добре розвинені органи чуття.
15. Для забезпечення плавучості тіла мають велику печінку з жиром.
16. Внутрішнє запліднення.
17. Зовнішнє запліднення.
18. Прямий розвиток.
19. Непрямий розвиток.
20. Наявність плавального міхура.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Сьогодні ми повинні з’ясувати зміни у житті риб під час періоду розмноження, та значення цих змін для господарської діяльності людини.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Розповідь про особливості поведінки риб під час нерестового періоду.
Історія дослідження європейського вугра – найзагадковішої риби наших морів, особливо Саргасового моря.
Форми турботи про потомство у кісткових риб:
- самець морської голки виношує ікру у спеціальній сумці на черевному боці; "Сумка для потомства виконує більш складні завдання в процесі розмноження морських голок, ніж вважалося раніше: вона, безумовно, служить для батьківського піклування, але при цьому є і частиною конфлікту між статями"
- самка карепрокта камчатського відкладає ікру під панцир краба;
- самець апогону виношує ікру у ротоглотковій порожнині;
- самиця гірчака відкладає ікру у раковину молюска скойки;
- триголкова колючка будує гніздо;
- морський коник виношує ікру у сумці на череві. теляпія
Розповідь про інкубаційний період риб: ікра --- передличинка --- личинка --- мальок.
Пелагічна ікра • Питома вага ікри дорівнює питомій вазі води. • Плаває у поверхні або в товщі води, не прикріплюється до підводних предметів. • Ікринки дуже малі. • Ікринки містять велику жирову краплю, яка зменшує їх питому вагу і відіграє роль поплавця. • Деякі ікринки мають вирости у вигляді нитей, які збільшують поверхню і перешкоджають їх занурюванню, сприяють ширянню у воді (саргана). • В оселедцеподібних, кефалі, тріски, камбали та ін. Донна ікра • Має клейку оболонку. • Відкладається на дно, заривається в ґрунт, прикріплюється до каменів, одна до одної, до водоростей. • Яйця великі й важки завдяки великій кількості жовтку, тому опускаються на дно або на таку глибину, де питома вага яєць дорівнює питомій вазі води. • У прісноводних риб (окунь), у морських прибережних видів (бички). Ікра та личинки форелі. В личинок прикріплений знизу запас поживних речовин (жовток). Час від відкладання ікри до появи з неї личинок чи мальків називають інкубаційним періодом. Його тривалість залежить від температури води. У більшості риб нашої фауни розвиток ікри від трьох і більше днів. У тих видів, які нерестяться восени та взимку, розвиток ікри продовжується до весни. У заплідненій клітині утворюється багатоклітинний зародок, який живиться за рахунок жовтка. Через деякий час з ікри виходить личинка, яка спочатку живиться залишками жовтка, а потім планктоном, поступово переходячи на їжу дорослих риб. Личинки, які схожі на дорослих риб, але ще малі за розмірами, називаються мальком
Розповідь про міграцію горбуші та зміну її тіла.
Розповідь про післянерестовий нагул та зимівлю риб.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Розгляд карт міграції риб.
Прослухати повідомлення учнів із власного досвіду.
V. Узагальнення та систематизація знань.
У житті риб існує сезонність, яка найбільше проявляється під час розмноження.
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання